Openluchtmuseum Het Hoogeland

cultuuronderwijs
Omschrijving

Het openluchtmuseum heeft diverse op maat gemaakte educatieprojecten voor het basisonderwijs (een project voor het VMBO 1 en 2 is in ontwikkeling). Het werkt hierin samen met organisaties als K&C Groningen, Erfgoedpartners en Kunstkerk Het Hogeland: Brief aan de Toekomst (groep 3 t/m 8) - De 'Brief aan de Toekomst' is een (gezins)speurtocht, die leerlingen aan de hand van vragen door het hele museum leidt. In 1910 schreven de fictieve Jet van 9 jaar en haar broer Jan van 10 jaar, een brief aan de toekomst. Nu heeft het museum die brief weer gevonden, maar sommige woorden zijn vervaagd of brrr, door de muizen aangevreten. Aan de leerlingen de opdracht te raden, welke woorden in de brief stonden. Per groepje speuren de leerlingen door het museum naar de antwoorden. Over de Dingen, die Voorbijgaan (groep 3 en 4) - Bij 'Over de Dingen, die Voorbijgaan' gaan leerlingen op zoek naar oude gebruiksvoorwerpen in het museum. Eenmaal gevonden bedenken ze waar het voorwerp, stuk gereedschap of apparaat ooit voor gebruikt of gemaakt is. Uit drie afbeeldingen van moderne apparaten kiezen ze de juiste eigentijdse variant. De speurtocht wekt interesse voor gebruiksvoorwerpen uit het verleden. De nieuwsgierigheid en fantasie worden geprikkeld. Door gericht te kijken naar objecten doen de leerlingen op een voor hen toegankelijke manier aan bronnenonderzoek. Een Dag uit het Leven van Jet & Jan (groep 5 en 6) - Hoe zag het dagelijks leven van een 9- en 10-jarige er ruim 100 jaar geleden uit? Samen met de fictieve zus en broer Jet & Jan maken leerlingen een reis door de tijd naar 1910. Waarom sliep Jet met haar zusjes in een kast, waarom had de familie geen warm water, hoe kan het dat hun oude oma nog steeds aan het werk is, waarom moet Jet wel haar moeder in huis helpen en Jan niet, wat kan je allemaal kopen voor een zilveren gulden en waarom heeft tante geen wegwerpluiers voor haar baby? Een oude reiskoffer met gebruiksvoorwerpen van vroeger laat leerlingen op school kennis maken met de wereld van Jet & Jan. Tijdens het museumbezoek stappen de leerlingen het leven van Jet & Jan letterlijk binnen. Ze maken mee, hoe het was in 1910 en wat Jet & Jan zoal op een dag deden en meemaakten. Leerlingen leren niet alleen veel over het leven van vroeger maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijkse leven. IN ONTWIKKELING - De Wijsjeswijzer (groep 1 en 2) IN ONTWIKKELING - Symboliek in Hout, IJzer en Verf (VMBO 1 en 2) Een museumbezoek is mogelijk (voor schoolgroepen ook in de herfst- en wintermaanden) op dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag. Het tijdstip van bezoek is regulier om 10.00 uur of 13.30 uur. Voor 'Brief aan de Toekomst' kan hier van worden afgeweken. Reserveren is verplicht. Vroeg boeken is aan te raden, want vol = vol. Stuur voor een museumbezoek een verzoek naar kantoor@hethoogeland.com en vermeldt de naam van de school, het educatieproject waaraan u wilt deelnemen, het aantal leerlingen, mogelijke bezoekdata en het tijdstip. Het museum stelt bij bezoek als voorwaarde, dat per groepje van 5 a 6 leerlingen leerkrachten, (groot)ouders of anderszins verzorgenden de leerlingen begeleiden. Begeleiders van schoolgroepen hebben vrij entree tot het museum. Voor de projecten 'Over de Dingen, die Voorbijgaan' en 'Een Dag uit het Leven van Jet & Jan' geldt, dat het maximum aantal leerlingen per museumbezoek 30 is. Leerlingen en begeleiders worden bij deze projecten in het museale klaslokaal ontvangen en krijgen instructies van de ‘museumjuffen en -meesters’ (al onze educatiemedewerkers hebben een VOG). Zij zijn tijdens het bezoek ook aanspreekpunt voor de leerlingen en begeleiders. Bij 'Brief aan de Toekomst' zorgt u zelf voor de instructies aan de leerlingen.

Deel deze cultuuronderwijsaanbieder op

Cultuuronderwijsproducten

profiel

Informatie