Al een beeldend leven lang blijkt telkens weer de invloed van de studie kunstgeschiedenis die Gert van Oortmerssen volgde – en voltooide – tussen 1982 en 1989. Van Oortmerssen (1963, Groningen) bouwt vanaf begin jaren ’90 aan langlopende series, waaraan met intervallen wordt gewerkt. Brieven aan Giotto is zo’n serie. Waarnemingen over perspectief nemen in die serie een belangrijke plaats in. Voor de hedendaagse mens lijkt het misschien dat schilders uit de late Middeleeuwen en vroege Renaissance de theorie van het perspectief (nog) niet goed begrepen. Maar is dat wel zo? Was een mathematisch kloppende ruimtelijke suggestie in beeldend werk uit die tijd van het grootste belang? Of was het indringend weergeven van een verhaal vanuit een spiritueel perspectief de belangrijkste opgave? Hoe verhouden ze zich tot elkaar? Van Oortmerssen ziet paralellen met de huidige maatschappij, waarin het vertellen van verhalen op basis van gemeten waarheid zich regelmatig moeizaam verhoudt tot het vertellen van verhalen op basis van gevoelde waarheid. Ongemak enerzijds en nieuwsgierigheid anderzijds vormen de aanleiding tot een ‘dialoog’ met schilders uit de late Middeleeuwen en vroege Renaissance: een fictieve correspondentie. Brieven aan Giotto is een verbeelding van Van Oortmerssen’s bewondering voor en verwondering over de perspectieftoepassingen van beeldend kunstenaars uit de late Middeleeuwen / vroege Renaissance en ook van zijn fascinatie voor hoe zij hun verhalen vertelden. Gert van Oortmerssen gertvanoortmerssen.nl info@gertvanoortmerssen.nl
Doelgroepen